צור קשר מידע נוסף יד שניה פרופיל חברה פרוייקטים דף הבית

מקרני קול YAMAHA

כבלים

סטריאו

מערכות קולנוע ביתי

זרועות ומתקנים לטלויזיה ומחשב

שלטים חכמים

רסיברים לקולנוע ביתי

רמקולים
חדשות עדכונים וסקירת
בחלק זה של האתר נעדכן לגבי מוצרים חדשים בתחום האודיו וידאו, רמקולים שקועים, רמקולים לגינה, רסיברים לקולנוע ביתי, מערכות קולנוע ביתי, זרועות לטלויזיה, מעמדים ועגלות למסכי טלויזיה ועוד.
נסקור מוצרים חדשים, נעדכן לגבי טכנולוגיות חדשות ועוד...


מערכות קולנוע ביתי

מתעניינים בקולנוע ביתי?

כמה נקודות העשרה שיסייעו לכם להתמצא ולבחור את החוויה המושלמת עבורכם! 

מה הוא קולנוע ביתי?
מה הרכב המערכת?
מה מתאים לי? 

מה הוא קולנוע ביתי?

קולנוע ביתי הוא למעשה העתקה מוקטנת של בית הקולנוע המוכר היישר אל תוך הבית.
מכאן צפה השאלה מה הוא בעצם קולנוע? המילה "קולנוע" היא צימוד בין המילים קול ותנועה.
מערכת קולנוע ביתית באה לתת מענה בהיבט הויזואלי והאודיטורי, כך שתמלא את חושינו,
תנתק אותנו מן המציאות למשך זמן מה ותיקח אותנו היישר אל המציאות החלופית של הסרט.
 
העולם הויזואלי נוגע בעיקר לצגים ומקרנים שזו היא קטגוריה בפני עצמה,
אך מחקרים מצביעים על כך שדווקא תרומת הסאונד לחוויה הקולנועית היא זו הדומיננטית יותר בזכות היכולת ליצור ולרפד את הצופה במעטפת צליל היקפית ולכן נבחר לשים את הדגש ולהתמקד יותר בפן האודיטורי.

מה הוא צליל היקפי וכיצד הוא מורכב?

צליל היקפי במערכת קולנוע בא לייצר מצב בו הצופה מקבל מידע מחמישה ערוצי קול לפחות, כאשר כל ערוץ מגיע מכיוון אחר עם אינפורמציה התואמת את מיקומו הגאומטרי בחלל החדר, במטרה להקים ולדמות סביבה מציאותית ככל האפשר במהלך הצפייה.
 
לכל רמקול יש תפקיד מוגדר בהרכב המערכת בקולנוע ביתי, נתחיל ברמקול סנטר, אשר ממוקם מעל או תחת המסך ותפקידו לרכז את הדיאלוגים שבסרט בצורה פרונטלית אל מול הצופה, כך שיצור תחושה שהדובר בסרט מדבר ישירות אל הצופה ממש פנים אל פנים.
לצדדיו של רמקול הסנטר ממוקמים זוג רמקולים קדמיים בצימוד של ימין ושמאל, כאשר תפקידם העיקרי הוא לתת מענה לאפקטים, למוזיקה ולהתרכשוייות בקדמת הסצנה.
 
זוג רמקולים נוסף (סראונד) מצטוות לו אל המערך בקו האחורי הממוקם לצידו (או בגבו) של הצופה  ותפקידו לספק מידע אודות גב הסביבה שבה מתרחשת הסצנה ביחס לנקודת הצפייה, בכדי להכניס את הצופה לאווירה ולמיקום המתאים ביחס לסצנה, לדוגמה ביער נוכל לקבל מהזוג האחורי את הרחשושים וקולות הציפורים הסובבים אותנו בטבע. תפקיד נוסף לסט האחורי הוא לתת מענה לאירועים שמתרחשים אל מחוץ לקו הפרונטלי של הסצנה כמו למשל רכב שיוצא לעקיפה מאחור.
 
כלל הפורמטים בקולנוע ביתי אשר פועלים בתצורה היקפית בת 5.1 ערוצים מהווים את המינימום הנדרש ליצירת תחושת המרחב בעבור הצופה. אך על מנת לחדד את עומק החוויה, ישנם פורמטים מתקדמים אף יותר, הפונים לתצורות שמע מורכבות כגון 7.1 ואפילו 9.2 ערוצים.

לצורך ההמחשה נדבר מעט על הפורמט Dolby Atmos 7.1:

זה הוא פורמט קול היקפי לקולנוע ביתי אשר מצרף אל הרכב הרמקולים הבסיסי זוג רמקולים נוסף, הממוקמים בדרך כלל מעל לראשו של הצופה ותפקידם ליצור מימד קול ורטיקלי המקנה אינפורמציה נוספת אודות מיקום הסצנה במרחב. למשל, כאשר יחלוף מסוק מעל ראשו של הצופה, יקבל הצופה גם חווית קול אנכית בנוסף לשאר הצלילים ההסובבים אותו בציר האופקי, תודות ליכולות החלוקה של הפורמט Dolby Atmos.
* חשוב להבהיר, כאשר מנגנים סרט בפורמט סטריאו (כאמור 2 או 2.1 ערוצים בלבד), חלקים נכבדים מהאינפורמציה הקולית של הסרט למעשה נחסכים מהצופה והתוצאה היא חווה חלקית בלבד אשר משרה תחושה שאינה מדמה את המציאות באופן שבו היינו מצפים.

אז מה מתאים לכם?

שאלה אינדיווידואלית שאת התשובה הכנה אך ורק המשתמש עצמו יכול לספק.
אז הנה כמה כלים ושלבי הכוונה לקבלת החלטה מושכלת בבחירת מערכת קולונע ביתית מתאימה:

שלב ראשון - מוזיקה או סרט?

הגדרת הצורך האודיטורי היא קריטית במיוחד בבחירת מערכת קולנוע ביתית מתאימה,
מאחר ומימדי הסאונד בסרט שונים מאוד מאלו הנפוצים במוזיקה.
לרוב, מוזיקה מתנגנת בפורמט סטריאו בלבד (2 ערוצים או 2.1),
בעוד שסרטים וסדרות מתנגנים בסראונד - פורמט סאונד היקפי בין חמישה ערוצים ואף יותר. 
המשמעות היא שאם וכאשר ננגן מוזיקה במערכת קולנוע ביתית היקפית בת חמישה רמקולים ויותר,
הרמקולים היחידים שינגנו הם הזוג הקדמי בלבד, כמצופה מפורמט סטריאו. (אליהם יצטרף הסאבוופר במידה וישנו).
 
* כדאי להכיר, הרסיברים מכילים מגוון תצורות שמע המהוות אלטרנטיבה למצב בו רק זוג בודד מנגן לבדו.
העיקריות שבהן 'All Chanel Stereo' ו- 'Pro-Logic' עשויות להוות פתרון הולם לחלק מהמשתמשים.

All Channel Stereo                                                                      

כשמה כן היא, תצורת שמע המעתיקה את פלט הקול מהזוג הקדמי אל האחורי ויוצרת החלאה בין פלט שמאל וימין בעבור הסנטר.
מדובר בפתרון נהדר לניגון מוזיקה בכלל ערוצי המערכת יחדיו, מה שמאפשר פיזור קול רחב בחלל החדר בניגוד לזוג רמקולים בודד,
אך ראוי לציין שאינו מפיק כל תרומה לאיכות הצליל ואף פוגע באיזון השמע בין ימין ושמאל בשל היתוך הערוצים שברמקול הסנטר.

                                                                                    Pro-Logic

תצורת שמע וירטואלית המאפשרת חלוקת ערוצים היקפית מדומה באמצעות אנליזה של גלי הקול וחיתוכי התדרים.
כך ניתן לקבל סראונד וירטואלי ולהנות מכלל הרמקולים שבמערכת גם כאשר מקור השמע מיועד לזוג ערוצים בודד. 
החיסרון הבולט בעיבוד וירטואלי הוא שלא תמיד מקבלת חווית סאונד היקפית משכנעת כמו זו של פורמטים היקפיים שאינם וירטואלים.
בנוסף לכך התוצר הסופי בכל ערוץ הוא צליל מעובד ושונה מהמקור, חלק יעדיפו אותו על פני הסטריאו וחלק יקדשו את הסאונד המקורי.
עניין של טעם. הדבר מתבלט בעיקר במוזיקה. צריך לשמוע כדי להבין...
 
לסיכום יש להגדיר מראש האם הצורך הבולט במערכת הקולנוע הביתית שלכם הוא מוזיקה או סרטים.
כאשר המערכת מיועדת לסרטים אין ספק שיש להתמקד במערכת קולנוע ביתית סראונד המפיקה צליל היקפי.
אך במידה ויעוד המערכת הוא בעיקר לניגון מוזיקה, יש לחשוב פעמיים האם תצורת רמקולים היקפית היא הנכונה עבורכם.

שלב שני - מיקום והגדרת אזורי שמע

חשוב לברר ולהגדיר מראש אלו חללים בבית ישמשו כאזורי שמע, בשל יכולתו של רסיבר בודד לחלוש על כמה אזורים במקביל. כל אזור שמע יקבל פלט אודיו משלו, בזמן שהאזור המרכזי יוכל לנגן צליל היקפי בתצורת סראונד המיועד לקולנוע ביתי ושאר האזורים המשניים יוכלו להנות מכיסוי מוזיקלי הכולל זוג רמקולים בסטריאו. אזורים כמו למשל סלון או חדר קולנוע ואפילו חדר שינה יוגדרו וישמשו כאזור מרכזי המאפשר צליל היקפי לקולנוע ביתי ומקומות כמו מטבח, גינה או חדר רחצה יתאימו יותר לעבודה בתצורת סטריאו המיועדת לניגון מוזיקה בלבד.
 
רסיבר סטנדרטי מיועד לעבודה עד שני אזורים. 
נניח שהאזור הראשי הוא הסלון והמשני הוא הגינה, כאשר הרסיבר מוקצה לכסות את שניהם יחדיו:
יש לדאוג לתשתית מתאימה לניתוב כבלי הרמקול מהריסבר ועד לכל אחד מהרמקולים הפזורים באזורי השמע.
בין אם מדובר בחמישייה שבסלון כאשר הזוג האחורי מוצב בצד הנגדי לרסיבר או אל הזוג החיצוני הממוקם בראש הפרגולה שבגינה.
 
דגש נוסף בעניין מיקום המערכת, הנו עמדת הרמקולים עצמם. על מנת שיהיה ניתן לבחור למשל במערכת רמקולים שקועים לסלון או בזוג לתקרת המטבח, יש לוודות שקיים קיר גבס בעובי המאפשר את הטמעת תיבת הרמקולים השקועים (או קיר בלוק המאפשר חציבה ייעודית לכך) וכמובן גם תעלת כבלים עד לריכוז שבו ממוקם הרסיבר. לא תמיד תתאפשר השקעת רמקול בתוך הקיר, מה שמוביל לשימוש באלטרנטיבות שונות כמו למשל רמקולים צמודי קיר. מדובר ברמקולים דקיקים במיוחד שיושבים על גבי הקיר (ולא בתוכו) כך שיעניקו לנו את התחושה המינימליזם של הרמקולים השקועים מבלי להתבלט בנוף ומבלי התעסקות כירורגית בתוך הקיר.
 
לסיכום חובה לתכנן היטב את כל נושא המיקום, הן מבחינת הרמקולים והן מבחינת אזורי השמע.
הגדרת מספר אזורי השמע הנה חיונית במיוחד לבחירת הרסיבר המתאים ואפילו עשויה לחסוך לא מעט בעלויות של כיסוי אזור נוסף.  
אופן הצבת הרמקולים ותכנון התשתיות יכולה להיות משימה לא פשוטה ואף להוות מגבלה קריטית בהקמת המערכת,
לכן רצוי להיעזר במומחה לתכנון אודיו על מנת להתגבר על המכשולים שבדרך.

שלב שלישי ואחרון - תקצוב המערכת

לזכור תמיד שלא לשים את כל הביצים בסל אחד, כל אזור שמע יש לתקצב על פי חשיבותו ובהתאם למספר זוגות הרמקולים המיועדים לו, כאשר המינימום הנדרש הנו כאלף שקלים לזוג רמקולים סבירים באיכות בינונית. רמקול חוץ הממוגן מפני מים ובעל כושר עמידות לאור שנים בתנאי האקלים שבגינה, המחיר מעט גבוהה יותר ולכן יש לתקצב רמקול חוץ בנדיבות יתרה על מנת לקבל איכות זהה לזו של רמקול פנים מאותה רמה.
 
כאשר אנחנו מתקצבים מערכת קולנוע ביתית, יש לקחת בחשבון לפחות שני זוגות רמקולים אשר יהוו את צמד זוגות הרמקולים ההיקפיים. כמובן עם אופציה לזוגות נוספים בעבור פורמטים עדכניים יותר, כגון זוגות רמקולים עיליים וכו'.
קיימת נטייה ברורה להשקיע בזוג רמקולים קדמיים איכותי יותר על פני שאר הזוגות, מאחר וזה הוא הזוג הדומיננטי ביותר במערכת. 
אל זוגות הרמקולים מצטרף לו גם רמקול הסנטר. על מנת ליצור איזון בריא באיכות השמע שבין רמקול הסנטר לזוג שבקו הפרונטלי, עלותו של רמקול הסנטר צריכה לנוע סביב המחיר של זוג הרמקולים הקדמיים.
 
בזמן שבוחרים את סוג הרמקולים יש להביא בחשבון שלא כל מערכת רמקולים ראויה להסתדר היטב ללא רמקול סאבוופר ולכן יש לתקצב גם אותו. על מנת שרמקול הסאבוופר ידע לישר קו יחד עם הרמה של שאר הרמקולים במערכת, העלות צריכה לנוע סביב המחיר של זוג רמקולים קדמיים במערכת.
 
רמקול הסאבוופר נועד להשלים את תחום התדרים הנמוכים שבסולם הצלילים,
מהלך המצריך שימוש בתיבת תהודה מסיבית המגדילה את אורך הגל.
רמקולים נטולי תיבה מסיבית, כגון רמקולים שקועי קיר או רמקולים סטליטים אינם ידעו לתת מענה מספק בתחום התדרים הנמוך ולכן נדרש לשלב במערכות מסוג זה גם רמקול סאבוופר. אך לאומת זאת, סט רמקולים רצפתיים או מדפיים בעלי תיבה אקוסטית עם נפח מספק לצורך הפקת תדרים נמוכים, יכול להעניק מענה הולם מבחינת צלילי הבאס ולכן במערכת רמקולים מסוג זה אין חובה לשלב רמקול סאבוופר.
אך חשוב לזכור כי רמקול סאבוופר איכותי תמיד מבורך ורצוי כתוספת למערכת הרמקולים בשל יכולתו הייחודית להפיק רובד צליל ופירוט נוסף בתדרים הנמוכים המעניק חווית שמע טובה ואיכותית עוד יותר.
 
המרכיב הקריטי והאחרון בהרכב המערכת הנו הרסיבר. תקצוב הרסיבר נעשה בהתאם לאיכות ועצמת השמע הראויה לאוזני המשתמש, תוך כדי התאמה והתחשבות מלאה בצרכים שהוגדרו בשלבים המקדימים - מספר אזורי השליטה, תצורת הרמקולים והפונקציונליות שידע להעניק הרסיבר.
 
הפונקציונליות הזמינה ברסיברים עשויה להשתנות מקצה לקצה בכל דגם חדש שיוצא לשוק, אך בצורה כללית ורחבה ניתן לבודד את המרכיב הדרמטי ביותר למשתמש וזה הוא נושא הנגישות. נושא הנגישות הוא בעל משמעות רבה ולו חשיבות עיקרית מאחר ונגישות לקויה תגרור תפעול מסורבל של המערכת (בעיקר באזורי השמע המשניים), מצב העלול להוליד תוצאה של אי שימוש כוללני במערכת השמע.
 
רסיבר רשת מאפשר שליטה והזרמת מדיה אל הרסיבר מהתקנים חיצוניים לו כמו למשל שלט רשת או יישום לטלפון החכם. כך ניתן לתפעל את המערכת בקלות וללאמגבלת טווח ישיר (כמובן בתנאי שהרשת האל חוטית הביתית מכסה את האזור, תוך כדי איכות אות גבוהה. לכן יש להביא בחשבון גם את עלויותיה של כיסוי הרשת). המשמעות היא שניתן יהיה לנגן מוזיקה מהמרפסת דרך הרשת באמצעות הטלפון החכם, כאשר הרסיבר ממוקם בסלון. רסיבר שאיננו ידע להעניק מענה איכותי בדרכי הנגישות וההתקשרות עמו, ידרוש מהמשתמש אופן תפעול מסורבל שאיננו פרקטי, יפגום בחווית השימוש ובסופו של דבר יוביל להפחתה בשימוש במערכת השמע.

העלויות ההתחלתיות לרסיבר המיועד לקולנוע ביתי בתצורת שמע היקפי מתוך סדרת המוצרים התחתונה של המותגים המובילים, נעות סביב אלפיים שקלים. אם מחפשים להאזין למוזיקה בסטריאו מזוג רמקולים בודד, ניתן לוותר על רסיבר קולנוע ביתי ולבחור במגבר מעולם הסטראיו, שם ניתן להיתקל במחיר ההתחלתי אף נמוך עוד יותר. כל עליה בדרג הרסיבר תהווה שדרוג ברמת הגימור שלו, המתבטאת בפונקציונליות נוספת ובשיפור האיכות ועצמת השמע. המחיר מכפיל את עצמו ואף משלש כשמדובר ברסיבר רשת התומך בתצורת Dolby Atmos תוך כדי כיסוי ויכולת שליטה בשני אזורים במקביל. אלו הם הרסיברים מהסדרות הממוצעות אצל היצריניות המובילות ומהווים את נתח השוק העיקרי בתחום זה. הדרג העליון של הרסיברים מגיע בתצורות רמקולים מורכבות יותר יחד עם איכות סאונד ועצמת קול גבוהה במיוחד. לכל אלו מתווספות גם התמיכה בשלושה אזורים במקביל יחד עם אופציה למימוש אזור רביעי. בנוסף לכך יש אפשרות שיתוף דרך הרשת מול רסיברים נוספים בבית כדי לכסות מספר לא מוגבל של אזורי שמע באותה הרשת. כמובן שהעלויות למערכות שמע מסוג זה הן בהתאם...
 
לסיכום את בחירת הרסיבר יש לעשות בסינרגיה מלאה מול שאר המערכת תוך כדי התחשבות בצורכי המשתמש ובתקציב הכולל.
ניתן לומר שמדובר בעסק לא זול, אך השקעה נכונה לצד תכנון איכותי יהפכו את העסק למשתלם קצת יותר,
בזכות אמינות ועמידות גבוה מאוד לאורך השנים המבטיחה הוצאה חד פעמית ונטולת הפתעות.
 
צור קשר
ויקטור נטיגה מנהל טכני
שם
טלפון
אימייל
מפת אתר   |   מדיניות החזרת מוצרים   |   surround-sound.co.il   |   סטריאו סאונד