ישנו מגוון עצום של מערכות סטריאו לבית, אולם באם ברצוננו לבצע רכישה נכונה המתאימה לצרכים שלנו, נרצה קודם להבין מה ההבדלים בין הסוגים השונים הנכללים תחת המונח "מערכת סטריאו לבית": מהי מערכת סטריאו מקצועית? מהי מערכת סטריאו מומלצת? ומהן רכיבי מערכת סטריאו לבית.
מערכת סטריאו מומלצת
אם כן, נשאלת השאלה מהי מערכת סטריאו מומלצת לבית?
- מערכת סטריאו מומלצת תהיה מורכבת מזוג רמקולים מדפיים או רמקולים רצפתיים ומגבר סטריאו איכותי. (ופחות מרמקולים שקועים, רמקולים סטליטים, רמקולים בלוטוס, וכמובן שלא מסאונד בר וכד').
- התאמה הרמקולים לגודל החלל - יש צורך לוודא התאמה לגודל החלל. רמקולים רצפתיים לחלל קטן ישמעו לא טוב, וגם רמקולים מדפיים לחלל גדול לא יתנו כיסוי מספק.
- לבחור מערכת שלא מעייפת את האוזן בשמיעה ממושכת, ישנם רמקולים סטריאו שמפתים בשמיעה ראשונית את האוזן, כי הם נשמעים מפורטים וחדים, אולם לאחר זמן מה של האזנה, הסאונד מתחיל לעייף ואף להציק, במיוחד בתדרים הגבוהים.
- לבחור בקפידה את הכבלים שירכיבו את המערכת , שימו לב, לא תמיד הכבל היקר יותר, הוא טוב יותר. לכבל רמקול יש תפקיד חשוב בתיווך נכון של המגבר לרמקולים. (יש להיעזר בבעל מקצוע לשם כך). לעיתים כבל איכותי ומתאים יכול לעשות את כל ההבדל.
- להתאים את המגבר לרמקולים (או להיפך) - רמקול בהיר שיחובר למגבר בהיר מדי לא ייצא מוצלח.
לסיכום מערכת סטריאו מומלצת תהיה כזו שתביא בחשבון את הטעם האישי שלכם, תתאים לסגנון המוסיקה שאתם אוהבים לשמוע. ותאפשר לכם האזנה למוסיקה לזמן רב. מעבר לזה בכל תקציב המערכות הסטריאו המומלצות יהיו קצת שונות. הגיעו אלינו לתצוגה לבחירה חכמה של המערכת עבורכם.
רכיבי מערכת סטריאו לבית ותפקידם במערכת
באופן כללי הרכיבים העקרים של מערכת סטריאו לבית הן:
הכל בעצם מתחיל מנגן המוסיקה, נגן המוסיקה לדוגמא CD PLYER אחראי על הפקת האות הראשוני, כלומר תפקידו לקרוא את הסיגנל מהדיסק ולהעבירו לרכיב הבא, הרכיב הבא בשרשרת הוא המגבר, המגבר תפקידו להגביר את האות שמגיע אליו מהנגן CD היות שהאות שמגיע אליו הנו בעוצמות נמוכות מאד בדר"כ בין 0-5 VOLT , עוצמה שאילו היית מגיעה ישירות לרמקולים לא היית מסוגלת להפיק קול/או במילים אחרות, להזיז את האלמנטים, ולכן אנו זקוקים למגבר שיגביר את האות לעוצמות המתאימות לרמקולים, הרכיב האחרון בשרשרת הנם הרמקולים. תפקידם של הרמקולים הוא להפיק את הצלילים השונים, והם עושים זאת ע"י מספר אלמנטים כל אלמנט אמון על הפקת תדרים אחרים, הטוויטר אמון על הפקת הצלילים הגבוהים בדר"כ 3000 הרץ ומעלה, והוופר תפקידו להפיק את הצלילים הנמוכים 20 הרץ (נדיר) ועד 3000 הרץ, לקונפיגורציה זו קוראים 2 WAY כלומר ישנה חלוקה של ספקטרום התדרים לשני חלקים. כל אלמנט בעצם התנודה שלו מזיז אוויר בתדירות מסוימת אשר בתורה מגיע אל אוזנינו ומתורגמת לקול במוח. רכיב נוסף שלא הזכרתי כאן הם הכבלים שבעצם מחברים את כל הרכיבים, וגם להם השפעה רבה על איכות הצליל הסופי המתקבל.
מגבר סטריאו
ישנן סוגים רבים של מגברים הנבדלים באמצעות המילה CLASS, המגברים הנפוצים ביותר הנן CLASS AB שזה שילוב של הגברה CLASS A והגברה CLASS B.
ישנן מגברים משולבים (נידון בפרד מטה) ישנם מגברים סטריאו הכוללים נגן רשת פנימי.
באופן כללי כל מערכת סטריאו זקוקה למגבר. לעיתים אני נשאל האם ניתן לחבר את הרמקולים ליציאות של הטלוויזיה? התשובה היא לא, כי היציאות של הטלוויזיה (שכלל לא קיימות יותר) אינן מוגברות, כלומר עוצמת הסיגנל שיוצא מהן אינו מספיק כדי להזיז/להפיק צליל מהרמקולים, לשם כך אנו זקוקים למגבר.
מגבר סטריאו הנו בעל מאפיינים רבים המשפיעים על איכות הצליל המופק, תפקידו של המגבר הוא בעצם להפעיל את הרמקולים, במילים פשוטות הוא עושה זאת ע"י העברת זרם חשמלי לרמקולים, מבלי להיכנס למונחים בתחום האלקטרוניקה. ניתן להקביל את הפעולה של המגבר אל מול הרמקולים לפעולה של מפעיל בובה בתאטרון בובות. המפעיל מקביל למגבר, והבובה לרמקולים, בעצם ללא מפעיל (מגבר) מיומן הבובה לא תזוז לאן שהיא אמורה בדיוק.
מגבר סטריאו עם נגן רשת פנימי, יאפשר ניגון שירים ישירות מרשת האינטרנט ושירותי מוסיקה כגון, SPOTIFY, TIDAL וכד'.
רמקולים סטריאו
ישנן שני סוגים של רמקולים סטריאו לבית, והן:
- רמקולים רצפתיים
- רמקולים מדפיים
רמקולים מדפיים הנם רמקולים בעלי תיבה קטנה עד בינונית מתאימים להצבה על גבי שידה/מדף או סטנדים לרמקולים ייעודיים, מתאימים לחללים קטנים עד בינוניים. והרבה פעמים יותר מדוייקים מרמקולים רצפתיים.
רמקולים רצפתיים הנן רמקולים בעלי תיבה גדולה יחסית אשר עומדים באופן עצמאי על הרצפה, מתאימים לחללים בינוניים עד גדולים. רמקולים רצפתיים מגיעים בקונפיגורצית 2WAY או 3WAY בדר"כ.
שאנחנו באים לאפיין את סוג הרמקולים המתאימים עבור הלקוח, אנו לוקחים בחשבון את הפרמטרים הבאים:
- התאמה לעיצוב הבית.
- גודל החלל.
- איכות השמע הנדרשת.
- עצמת השמע הנדרשת.
- התאמה לסגנון המוסיקה של המשתמש
- הטעם האישי של המשתמש.
אפיון נכון צריך להתבצע בחדר האזנה, בו המשתמש יכול להאזין לסוגי הרמקולים השונים, היות וכל רמקול אם גוון צליל שונה, האזנה לסוגים השונים הכרחית כדי להחליט על סוג הרמקול, הגודל וכו'.
ישנה הנחה מוטעית הטוענת שהרכיב הכי חשוב במערכת הנם הרמקולים, אולם הנחה זו שגויה. כל הרכיבים במערכת סטריאו חשובים באותה מידה, החל מהנגן, המגבר, הרמקולים והכבילה אשר מחברת את הרכיבים השונים. הנחה זו נובעת מהעובדה שאומנם רמקולים הנם שונים מאד אחד מהשני בצליל שהם מפיקים, אבל רמקולים שיחוברו לנגן, מגבר וכבילה פשוטים לא יפיקו את הצליל האופטימלי שהם מסוגלים להפיק. בעצם מה שאני רוצה להגיד הוא, שאותם רמקולים ישמעו הרבה יותר טוב עם ציוד היקפי באיכות גבוה יותר.
מערכת סטריאו מקצועית HI-END
לקטגוריה זו בהגה המקצועית יקראו מערכת HI-END, מה הופך מערכת סטריאו להיות מערכת סטריאו מקצועית:
- רכיבי מערכת סטריאו לבית ברמה זו יכללו בדר"כ רכיבים ברמת בניה וביצועים גבוהים מאד
- הרכיב הראשון הנו הנגן, שהוא בעצם הראשון בשרשרת המסתיימת ברמקולים, ישנם כיום סוגי נגנים רבים, כגון, נגן דיסקים, פטיפון, נגן רשת (סטרימר) ואף נגני BLUERAY. עבודה טובה של רכיב זה הנה הכרחית היות שאם הסיגנל המועבר לרכיב הבא אחריו בשרשרת פגום (לאומת המקור) אזי איבדנו משהו שלא ניתן מן הסתם לשחזור. אם כן, ניתן להבין מכך שנגן טוב יהיה נגן הקורא את האות ושומר עליו בהדיקות ומעביר אותו הלאה לרכיב הבא. במקרים בהם הנגן אינו מכיל יחידת DAC (אשר תפקידה להמיר את האות הדיגיטלי הנקרא מהדיקס) היחידה הבאה בשרשרת תהיה יחידת DAC.
- יחידת DAC, תפקיד היחידה הוא לקלוט את האות הדיגיטלי ולהמירו לאות אנלוגי, (היות והמגבר אינו יודע להגביר בעצם אות דיגיטלי) פעולת ההמרה יכולה להתבצע ברזולוציות דגימה שונות המשפיעות על איכות הסאונד הסופי המתקבל.
- הרכיב הבא בשרשרת הנו המגבר, מגבר סטריאו מקצועי יהיה מופרד לשני רכיבים, הראשון מגבר כוח (POWER) (אשר לכשעצמו אינו מאפשר חיבור והפעלה לרמקולים) ויחידת PRE (קדם מגבר) אשר יחדיו יתנו מענה ברמת איכות גבוה (בדר"כ), ניתן גם למצוא מערכות סטריאו אשר אינן מופרדות באופן הזה, אבל עדיין יהיו מאד איכותית. אם כן, למה נחוצה ההפרדה לשני רכיכים? התשובה היא, שלהפרדת ההגברה בסטריאו יש כמה יתרונות, הראשונה היא הפרדה פיסית של רכיבים אשר קירבתם אחד לשני פוגמת באיכות ההגברה (מסיבות של השראות וכד'), והסיבה השנייה היא שהפרדת הרכיבים מאפשרת שדרוג עתידי של אחד הרכיבים בלבד, בהתאם לשדרוג/החלפת הרמקולים סטריאו אשר ברשות המשתמש.
- הרכיב האחרון במערכת הנם הרמקולים, ישנם שי סוגי רמקולים לסטריאו : רמקולים רצפתיים ורמקולים מדפיים, שני הסוגים מסוגלים להגיע לאיכויות גבוהות, בעצם ההבדל העיקרי בניהם הוא בדר"כ בתיבה בלבד, רמקולים בניגוד לשאר הרכיבים נבדלים אחד מהשני לא רק באיכות התיבה והרכיבים אלא גם באופי צליל שונה אחד מהשני, כלומר לא מספיק שאתם יודעים שרמקולים מסויימים הנם טובים, אתם צריכים לוודא שאתם אוהבים את הגוון צליל שלהם.
רמקולים לסלון
אם כן נשאלת השאלה מה היו רמקולים מומלצים לסלון? השאלה היא מהו הדגש עיצוב? או רמת ביצוע? אם אנו מעוניינים ברמת ביצוע גבוה, אז ההמלצה היא לבחור ברמקולים רצפתיים או רמקולים מדפיים אשר מתאימים הן למוסיקה והן לקולנוע ביתי. אם ברצוננו בפתרון עם דגש על עיצוב, אז נבחר ברמקולים שקועים בתקרה או בקיר. רמקולים שקועים יהיו פחות איכותיים אבל מבחינת המראה וההטמעה שלהם בחלל יתקבלו טוב יותר בהרבה בתים,
אם ברצוננו לקבל מענה איכותי למוסיקה, אז נבחר ברמקולים רצפתיים או רמקולים מדפיים, רמקולים רצפתיים מגיעים במגוון גדלים ויש להתאימם לגודל הסלון, סלון קטן יצריך רמקולים רצפתיים קטנים יותר מסלון גדול, רמקולים בקונפיגורציות כגון רמקולים שקועים/מעוצבים, יתאימו פחות למוסיקה אבל בהחלט נעשה בהם שימוש רב בבתים חדשים. יודעים לתת כיסוי טוב למרות שמגיעים במגוון גימורים וצבעים אשר ניתן לשלבם היטב עם עיצוב הבית,
סטריאו
אני חוזר כאן במאמר מספר רב של פעמים על המילה סטריאו מבלי להסביר מה זה בעצם סטריאו, אז סטריאו זה בעצם הקלטה של קול משני מיקרופונים על מנת לייצר שני ערוצי שמע שונים זה מזה. המטרה בהקלטת סטריאו (ולאחר מכן בשידור סטריאו) היא, להפיק צלילים הנשמעים הכי קרוב לשמיעת צלילים במציאות, איך זה בעצם קורה? נומר שאנו נמצאים בהופעה בזאפה, אז עשויים להיות מולנו מספר נגנים הפזורים על הבמה לאורכה ולעומקה של הבמה, עבור הזמר שממוקם בדר"כ באמצע, מערכת סטריאו איכותית תדע לייצר עבורנו מציאות מדומה של במה כזו ולהשמיע את המוסיקה באופן כזה שהזמר ישמע מהאמצע, וזה באמצעות בשלב ראשון הקלטת כל הערוצים בנפרד ולאחר מכן העברתם בהתאם למיקום על הבמה לשני ערוצי סטריאו בלבד. משחק בשני ערוצי הסטריאו בהקלטה ולאחר מכן בהשמעה במערכת סטריאו, ייצור עבורנו מה שקרוי בשפה המקצועית Sound Stage ו- Sound Image במילים אחרות עם נעצום את העיניים אנו נשמע שהצלילים מגיעים במרחב של בין הרמקולים וגם במרחב עומק שהוא לעיתים הרבה מאחורי הרמקולים, נשאלת השאלה למה זה טוב? מסתבר ששמיעת מוסיקה באופן הזה הרבה פחות מעייף את האוזניים, יותר מעניין ולכן גם יותר מהנה. ישנם מערכות שהיו יותר טובות מאחרות במתן אפקט ה"במה", אנו בסטריאו סאונד מדגימים באולם התצוגה את ההבדלים בין המערכות השונות.